Alla hjärtans dag 14/2-2017

 
Igår var det alla hjärtans dag, det firades hemma med en skagen toast till förrätt och en god räkinspirerad huvudrätt. Jag kommer skriva ner receptet, alla som gillar räkor borde verkligen testa denna maträtten. Vi var hemma pågrund av att jag fortfarande är sjuk, men det var supermysigt att laga mat tillsammans med älsklingen.
 
 
Jag fick 2 stora fina rosor och sedan skålade vi med en alkoholfri champagne, riktigt god. Älskling överraskade mig även med 2 kg kräftor, blir till att äta upp dem idag. 

En lyckad alla hjärtans dag.

Recept 
1 1/2 kg Räkor
1 1/2 st Paprika
1/2 st Lök
2 st Vitlöksklyftor
5 dl Matlagningsgrädde
1 1/2 dl Creme fraiche

Kryddor
Ca 1-2 Msk Curry
Ca 1 Tsk Cayennepeppar

Ris
4 personer

Tips: För att ge en djupare, rikare smak så använde vi räkskal och kräftskal, även huvudena som vi kokade upp i matlagningsgrädden, innan vi silade ner den i kastrullen tillsammans med grönsakerna.

(Förbered riset och lägg i det samtidigt som du häller i matlagningsgrädden i kastrullen.)
Strimla paprikan, och finhacka löken. Andvänd en stor kastrull och bryn lätt lök, paprika och pressad vitlök tillsammans. När det har mjuknat lägger du i matlagningsgrädden och creme fraiche. Det ska inte koka utan bara ligga och gotta sig på lagom värme. Krydda så du känner dig nöjd. När riset börjar bli klart lägger du i räkorna. Dem ska i sist för att inte bli sega. Lycka till!

 
 
 
 
 


/Goldenfox




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Goldenfox.blogg.se

Jag är en livsglad tjej på 25år som bor tillsammans med min pojkvän och hund. Just nu utbildar jag mig till Aktiveringspedagog och har snart gått klart första terminen. Jag är intresserad av träning, kost och hälsa. Sedan två år tillbaka bestämde jag mig för att sluta dricka alkohol, vilket har resulterats i bättre hälsa, kontroll och att jag kan stå för mina handlingar. Det blev en positiv vändning i mitt liv och jag är tacksam för att jag har fina vänner som stöttar mig i det. Detta kommer bli en liten dagbok om mitt liv.

RSS 2.0